Arriva trein in NS-huistenue 'beslist geen hoax'

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Cor Hospes Arriva NS graffiti

Een stunt, dacht ik. Toen ik hoorde dat graffitispuiters een gloednieuwe Arriva-trein in NS-kleuren hadden gehuld. Maar nee, bleef een Arriva-woordvoerster benadrukken. Arriva zelf heeft helemaal niks met ‘de stunt’ te maken.

 

Daar stond die. Op het rangeerterrein van het NS station van Zwolle. De splitsplinternieuwe roodwitte trein van Arriva. Door onverlaten in de nacht van 26 op 27 november aan een kant helemaal overgespoten in NS-intercity geel/blauw.

 

Bij Arriva liepen ze rood aan. Vanaf 9 december zou de vervoerder het treinvervoer tussen Emmen en Zwolle overnemen. Een fraaie overwinning van de challenger die al jarenlang NS-kilometers op het Hollandsch spoor probeert op te eten.

 

Arriva-directeur Anne Hettinga sprak naar aanleiding van het nieuws over een 'misdadige sabotage-actie’. Kennelijk waren er lieden 'die ons dit niet gunnen'. De trein is een van de veertien die over het spoor tussen Emmen en Zwolle gaat heen en weren. Alle exemplaren zijn hard nodig om het vervoer op dit traject goed te kunnen regelen. En schoonmaken kost tienduizenden euro’s. “We hebben aangifte gedaan. De verf wordt onderzocht en ook worden alle camerabeelden uitgelezen. Het is raar dat het moet, maar we gaan nu bewakingdiensten instellen om ons materieel te beschermen.”

 

Maar waarom die trein niet gewoon in NS-kleuren laten rijden. Om te laten zien dat er ook NS-treinen zijn die wel op tijd kunnen rijden. Om maar eens wat te noemen.

 

Toch maar even naar Arriva gebeld. Daar krijg ik een antwoordapparaat dat ik inspreek met mijn vragen, maar ik word niet terug gebeld. Ook niet na vele uren.

 

Nog een keer bellen en nu neemt wel een mensenstem op. Ik vraag opnieuw, en opnieuw en nogmaals. Is het echt geen hoax? Want waarom zouden graffiti kunstenaars een Arriva-toestel van NS-kleuren willen voorzien. Een kleine rondgang binnen de spuitscene leerde daarover genoeg. Niemand die dat onbetaald zou doen ook.

 

Dus wat heeft Arriva met de actie te maken. Heeft Arriva die niet zelf opgezet. En waarom?

 

Maar nee, en nog eens nee. De actie is 'beslist geen hoax', garandeert een woordvoerster van Arriva. En nee, onderstreept zij nog een keer: Arriva heeft zelf niks met de actie te maken noch was daarbij op een of andere manier betrokken. Dus laat staan dat ze graffitispuiters heeft betaald. Voor ‘”de stunt”, zegt ze.

 

'De stunt'.

 

Dan denk alsnog dat er iemand staat te liegen. Maar nee, echt, en daar gaat het hele riedeltje weer. Even later volgt ook de officiële persverklaring per mail. Het lijkt inderdaad wel alsof je een HEMA-woordvoerder over het foutje rondom de clafoutistaart hoort praten, en dat de HEMA echt, ja, echt, per ongeluk gratis taarten weg gaf om hun verjaardag te vieren.

 

Niet zelf opgezet de actie dus? Nou, dan is die in ieder geval een flink gemiste kans. Zoals ook al snel de ronde doet op Facebook. Arriva had de actie moeten uitnutten, en de free publicity gebruiken ten gunste van zichzelf en ten nadele van de NS. Vinden mensen bovendien leuk, NS-grappen. Daarvoor hoef je enkel op Twitter de woorden NS en fail te combineren.

 

Toch niet. Liever vertelt Arriva dat de verf ‘wordt onderzocht en ook worden alle camerabeelden uitgelezen’, en dat ze bij Arriva ‘helaas nu [zijn] genoodzaakt om extra bewaking in te zetten om ons materieel te bewaken.’

 

Dat is niks geen taal van een David die het tegen een Goliath opneemt.  Dat is weeïg gejammer. Dat is gratis taarten weggeven en daarna mensen een rekening voor die taarten sturen.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

3 reacties

Vilan van de Loo

Ja, en nu staat Arriva er ook een beetje sneu op. Dubbel dom.

Tim

Of ze zijn gewoon echt boos. Omdat iemand een trein gesloopt heeft. En dat het veel gedoe oplevert. En geld kost.
Niet alles is marketing, er bestaan ook gewone mensen, die gewoon aan het werk zijn.

Markus

Ik vond dit juist een hele intelligente graffiti-aktie.
Natuurlijk is dit onbetaald illegaal. Niet iedere spuiter spuit enkel zijn naam, noem het pop-art / nostalgie of absurdisme. Dat het ook nog vandalistisch is; zegt dat er gedreven mensen achter zitten met humor en durf. Geld is niet belangrijk.

Pagina's