B2B guerrilla voor boekverkopers

B2B guerrilla cor hospes boekhandel guerrillamarketing revolutie

Hoor het vaak. Ken je voorbeelden van B2B guerrilla? Genoeg. Ga maar mijn nieuwe boek lezen. En ik was deze week zelf het lijdend voorwerp van een B2b guerrilla. Van Boek & Bedrijf.

 

 

‘Wil je een workshop geven?’ Ik krijg vaak zo’n verzoek. Deze keer van Boukje Westerman van Boek & Bedrijf, adviesdienst voor de boekhandel. En dat verheugde me. Want de boekhandel kan wel een beetje nieuwe energie gebruiken.

 

Twee maanden geleden belde Boukje van Boek & Bedrijf opnieuw. Of ik misschien rond de boekenweek ook een guerrilla-actie kon bedenken om boekhandelaren naar de workshop te lokken. Want ja, hoe krijg je die ietwat marketingvreemde mannen en vrouwen anders uit hun stoel. Die moet je ter plekke in hun boekenhabitat overvallen.

 

Ik kreeg direct een idee. Vlak voor de boekenweek kwam immers mijn boek De Guerrillamarketing Revolutie uit. Ik zag een filmpje waarin een man/vrouw naar verschillende boekenwinkels gaat en aan de verkopers vraagt naar een boek waarvan hij/zij alleen het ISBN nummer heeft. De verkoper tikt dat nummer in op CB Online –zeg maar de database van het Centraal Boekhuis- en ineens verschijnt daar een prikkelende  tekst die verwijst naar de aanstaande workshop. De reactie van de boekverkopers wordt gefilmd. Buzz ter plekke, en online rumoer door het filmpje.

 

Leuk, maar kon dit een tikkie kostenbesparender? En misschien vonden de boekverkopers die 'geheime camera' wel helemaal niet fijn, hoorden we bij Boek & Bedrijf. Aldus besloot ik samen met mijn uitgever Geerhard Bolt het idee door te vertalen naar een mail, te versturen naar alle boekhandels in ons land. Van ene Kees de Zoet was dat briefje. Inderdaad: zie zijn mailtje als een soort zoete inval in de computer van de boekhandelaren, een aardige omschrijving van guerrillamarketing. Mits die actie voldoet aan zijn basisvoorwaarden: relevantie en sympathie.

 

De tekst van de mail:

 

Geachte heer, mevrouw,

Een collega gaf mij een tip voor een boek met het ISBN 9789461260390. Ik heb het opgeschreven, maar ik ben vergeten waar het boek over ging en ik kan niets op internet vinden.

Kunt u voor mij opzoeken in uw systeem hoe dit boek heet, van wie het is en waar dit boek over gaat? U hebt dat al eens eerder voor mij gedaan in de winkel.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Kees de Zoet

 

Het ISBN nummer op CB Online verwees naar het boek 'Guerrilla Marketing voor Boek Handelaren' met de tekst:

 

Dag boekhandelaar,

 

Gek toch? Dat een klant je moet attenderen op een boek. Wordt het niet eens tijd dat je zelf actief klanten benadert, in een tijd dat ze steeds vaker kiezen voor online winkels en voor e-books.

Ja, hoor ik je zeggen, ik kan ze nauwelijks nog bereiken. En kijk, daarom is guerrillamarketing juist voor jou zo interessant!

 

Schrijf je in voor de workshop van guerrillamarketingdeskundige Cor Hospes bij Boek & Bedrijf en leer wat je wel kunt doen om klanten te bereiken en in hun vizier te blijven.

 

Ga maar kijken op www.boekenbedrijf.nl/training/guerrillamarketing en schrijf je snel in.

 

Met vriendelijke groet,

Boukje Westerman, Boek & Bedrijf 

Cor Hospes, Tsjee

 

Mijn uitgever werd plat gebeld. De hele dag opgewonden boekverkopers aan de telefoon. Ze vonden de mail een geweldige actie. Die had ook niet op een beter moment kunnen plaatsvinden. Een weekje eerder was immers het faillissement uitgesproken van boekketen Selexys dat aan zijn eigen marketingluiheid en online bibberitis ten onder is gegaan.

 

 -“Wat een leuke manier om de cursus onder de aandacht te brengen van de boekverkopers! Prima idee! En, voor veel boekverkopers ook noodzakelijk.”
 -“Heel goed! Ik kom.”
 -“Wij begrijpen de hint. Heb het boek besteld.”
 -“Dit is echte guerrillamarketing!!! Complimenten!”

 

Opmerkijk. Enkele boekhandelaren verwezen Kees de Zoet direct dooor naar Bol.com. Inderdaad: jaag al je klanten maar naar de online concurrent. Zo blijf je zeker bestaan. Een workshop guerrillamarketing kunnen die boekhandelaren zeker gebruiken. Te laat waarschijnlijk. Want de workshopklas stroomde snel vol. Extra meegenomen: flink wat rumoer rond het boek. Op de verkoopvloer.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.