CRM als guerrilla

guerrilla marketing honda cor hospes

Wat doe je als iemand 1 miljoen miles in je auto heeft gereden. Dat moment kan je onopgemerkt voorbij laten gaan. Maar je kunt dat ook oppakken en eens flink uitpakken. Dat is wat Honda deed

 

Ineens stond Joe Cicero daar. Bij Darling’s Honda in het plaatsje Bangor in Maine. Hij vertelde de dealer dat hij een bijzondere auto had. De dealer keek van hem naar de auto, maar zag niks bijzonders behalve een oude Honda Accord uit 1990 die 93.000 miles had gereden. Maar toen hij goed keek, wacht even, er staan meer dan 938.000 miles op de teller. En dat is bijzonder. Joe vertelde dat hij de auto had gekocht in 1996 bij een dealer en dat hij perse de 1 miljoen wilde halen. Dat lukte.

 

De beloning: een over the top huldiging in zijn woonplaats Norway (Maine). Van Honda. Want ja, 1 miljoen miles rijden in een Honda Accord uit 1990, dat is toch wel heel bijzonder. Joe was dan ook uiterst zuinig op zijn auto, en ‘verzorgde’ die volgens het boekje. Hij hield echt van zijn Honda. Een voorbeeld voor velen.

 

Iemand die zo gek is op je auto, geef je natuurlijk een nieuwe. Al was het enkel om te kijken of hij daarmee ook de miljoen haalt.

 

Een grootse actie. Sympathiek en liefdevol, je zou er bijna van gaan huilen. Zo ga je met klanten om die van je product houden. Natuurlijk dwarrelden daarna filmpjes over het net van mensen die met hun auto ook een miljoen miles hadden gereden. Maar die merken reageerden niet. Waarom niet, vroegen ze zich af. Dat had Honda toch wel gedaan?

 

Way to go Honda!

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

4 reacties

JP Douma

Leuk verhaal! Nu de vraag: moet je in navolging van een eerdere actie (Honda, 1 miljoen miles) dit (als ander merk) nadoen? Krijgen andere Honda rijders met een miljoen miles ook deze behandeling? Of is het juist leuk omdat je de eerste bent die het doet?

Dit probleem zie je vaker in vele andere situaties. Wat vind jij, Cor?

Harry Bijl

Heerlijk zo'n kort verhaal. Dank! In eccentie gaat het bij een klant ook om aandacht, begrip en complimenten krijgen. Maar de aanbieder van een product moet vooral niet wachten tot de klant zelf komt.. er zijn toch vele aanleidingen om de koper van je product te verrassen?

cor

@harry bijl. Dank je voor compliment. Gek genoeg realiseren veel bedrijven niet dat je hun klanten impactvol kunnen verrassen. Verhalen over die verrassing doen vaak de rest. Offline en online.

cor

@JP Als je anderen merken gaat nadoen is het geen guerrilla meer. Grolsch girls? Heineken hotties? Maar niet doen. De verrassing is de impact. Flashmobs, 3D-projecties, geveldoekreclame: ooit begonnen als guerrilla. Nu vaak een treurig onderdeel van de marketingmix. Tenzij je dit medium onorthodox en verrassend kunt toepassen. Als je de eerste bent, ben je ook de meest verrassende.

Pagina's