Guerrilla en het nieuwe doneren

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Goede Doelen Cor Hospes

Voor het goede doel met een collectebus rammelen, ja, dat kan. Maar waarom zou je van doneren niet een meer inspirerende activatie maken. Opdat doneren nog leuk wordt ook.   

 

Zeg, kan het niet wat spannender. Heb je weer zo’n busrammelaar op straat, voor het zoveelste goede doel. Waar gaat het deze keer weer over, schouderophaal je, terwijl je doorloopt. 

 

Geen attentiewaarde, geen verhaal, geen onderscheid, geen warmte: niks. Behalve een opdringerige collectebus met een dito kijkend iemand.

 

Gelukkig realiseren steeds organisaties dat je doneren ook kunt verlevendigen. Dat je goede doelen op straat een gezicht kunt geven. Door ervan bijvoorbeeld een kunstwerk, interactieve game of interactief billboard te maken. Een beleving.

 

Ik denk aan de actie van de Duitse katholieke ontwikkelingsorganisatie Misereor op het vliegveld van Hamburg. ‘Breng met 2 euro veel in beweging’, was de boodschap op de poster. Er kwam daarop ook veel in beweging als je die twee euro gaf. Als bedankje verscheen ook nog eens je foto op de poster, die meteen op je Facebook-pagina werd doorgeplaatst. Een QR-code verwees je naar de Facebook-pagina van Misereor waar je kon zien wat die organisatie precies met je geld ging doen. Amusant en relevant.

 

Amnesty International hield in Stockholm een handtekeningenactie. Om voorbijgangers te wijzen op de erbarmelijke en vaak mensonterende manier waarop Amerika gevangenen vasthoud in Guantanamo Bay. De medewerkers van Amnesty stonden vlakbij een interactief billboard waarop iemand achter tralies in de kenmerkende Guantanamo–outfit zat. Zodra jij je handtekening op een iPad had gezet, verdwenen de tralies voor de gevangene en verscheen op de billboard ‘Dankjewel’ met erachter je handtekening.

 

De actie was goed voor 15.000 handtekeningen. Alle in 2012 gestuurd naar President Obama, vlak voor zijn State of the Union.

 

Weer terug naar die muntjes. Die kun je in een collectebus van een NGO of andere goede doelen-instelling kieperen. Je kunt die evenzo op een poster plakken waardoor een soort kunstwerk ontstaat. Of ermee naar een billboard gooien. Prachtig idee dat laatste van de Duitse dierenbescherming Noah. Dat had als een soort kermisattactie een magnetisch billboard opgehangen met erop een arm zeehond, en een bruut die met een knuppel richting dat arme zeehondje liep.

 

Voorbijgangers konden de zeehond redden. Door de 'Robbenkiller' letterlijk van het billboard te laten verdwijnen. Hoe meer muntjes, hoe meer hij verdween. Om aandacht te vragen voor die meer dan 900.000 zeerobben die jaarlijks worden vermoord.

 

Te fraai deze actie van Noah. Zoals vaker met goede ideeën; die zijn vast al eens eerder uitgevoerd, ja, dus. Het idee van een muntjesbillboard ontstond in 2008 in Brazilië. In de vorm van een magnetisch billboard waar mensen muntjes naartoe konden gooien om geld te collecteren voor het plaatselijke ziekenhuis. Dus niet alleen een billboard als oproep voor donaties, maar ook als collectebus.

 

Een jaartje later in Brazilië een soortgelijk idee. Van WNF deze keer. Om bedreigde diersoorten te helpen. Alleen hoefde je de muntjes niet meer te gooien, maar kon je die heel eenvoudig op een poster te drukken. Hoe meer mensen dat deden, hoe duidelijker het beeld van het bedreigde diersoort (schilpad, toekan of hert) die met behulp van mozaïektechniek allengs tot leven kwam. Net zoals bij de aids-inzamelingsactie voor 3FM, Serious Request. Enig verschil met het voorgaande idee is dat onze euromunten erop gelijmd dienden te worden – dit in tegenstelling tot de magnetische munteenheid uit Brazilië. Aldus ontstond langzaam een beeld van een Afrikaans kind.

 

 Amnesty, Noah, WNF, Serious Request en dat plaatselijke ziekenhuis. Ze weten hoe je van een collecte of handtekeningenactie een sympathieke en social belevenis moet maken. Eentje die het waard is om te delen ook. Niet helemaal onbelangrijk in een tijd van sociale media.

 

 

 

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.