Guerrilla om af te zeiken

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Fiat Automerk Cor Hospes

Toe laten we eens gek doen, moeten ze bij Fiat hebben gedacht. Dus kwamen ze met een actie die vooral op de lachspieren werkt. Van medelijden.

 

De Fiat Uno is volgens de ronkende promo’s –nu al- the best selling car in 2012. In Brazilië dan. Vanwege zijn design, kleuren en interieur.

 

Mensen kopen de auto helaas niet vanwege zijn benzinezuinigheid. En dat moest anders. Besloten ze bij het reclamebureau waar ze erg van plas- en poephumor houden. Hun idee: een auto die rijdt op pis. Om –nogmaals- te illustreren hoe portemonneevriendelijk de nieuwe Fiat Uno is.

 

In een pispot van de populaire cervejaria Devessa hing het bureau een sensor die plasdata verzamelde en doorstuurde naar een tablet welke op plasspettervrije hoogte boven de pot hing. Terwijl jij je blaas leegde, zag je ineens een Fiat Uno over een scherm hobbelen. Hoe meer miniliters je plaste, hoe meer kilometers het autootje reed.

 

Om het feest af te ronden, werd je pisstand keurig bijgehouden, met een foto van je plasgezicht erbij. Kijk zelf.

 

En nou en of hoe grappig dat is. Plas- en poephumor maakt altijd de tongen los. Maar om een automerk te associëren met pis en alle spreekwoorden en gezegden (Fiat piss off, Fiat plas ‘m d’r in enz.) die daarmee opborrelen, dat lijkt me niet verstanding.

 

Gelukkig is de actie zo onbenullig dat je het merk zo weer doortrekt, en daarmee weggespoeld geld.  Want wat is het verband tussen plassen en energiezuinig rijden en tussen pis en Fiat? Ik durf het niet te bedenken. Onbewust moedigde Fiat met de actie ook nog eens de bierpomp aan, want van veel bier ga je immers flink veel pissen. En dat gaf kilometers pisplezier op het toilet. Kom jongens, nog een rondje. En dan gaan we kijken wie het verst kan uhh... pissen.

 

Omdat elke merkrelevantie ontbreekt –tenzij ik de laatste technologische ontwikkelingen bij het automerk van de familie Agnelli heb gemist- had de actie van willekeurig welk automerk kunnen zijn. Aan de andere kant. Die waren niet zo stom dit te bedenken.

 

Daarom: als je deze zomer in Brazilië mannen en honden tegen Fiats ziet plassen, niks van zeggen, gewoon meedoen. Zal ze leren. Afzeiken zo’n auto.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

3 reacties

Esther

Typisch een idee dat vooral veel verwarde vragen oproept: does it run on male pee only, is het dan een vrouwonvriendelijke auto, is vrouwenplas slecht voor een auto en mannenplas juist goed, werkt het ook als je asperges hebt gegeten, is er een relatie met een kapotte motor en urologische problemen...?

moderator

Hoi Esther,

 

Raak punt. Over mannen vs vrouwen. Brazilië is natuurlijk wel een land waar het machismo is uitgevonden. Misschien kopen vrouwen daar wel geen auto's. En ja, een link tussen brakke urineleiders en een kapotte motor, prachtig...

Panda F

Nou nou, ik vind het goed gevonden.

1 het moment , zeg maar als de koe bij de horens wordt gevat , inbreken in de mind
2 het heeft wel iets groens
3 naast bier drinken, piemels meten nu ook inhoud en afstand vergelijken...
4 vervolgens gaan ze met de taxi naar huis

dus onderaan de pot WIN WIN

daarbij schenkt Cor H er aandacht aan ;-)

Pagina's