Guerrilla om op te bouwen

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Cor Hospes Omala B2B

Hoe presenteer je je als bedrijf op een beurs waar je eigenlijk niet bij wilt horen. Omdat je het anders dan je branchegenoten doet.

 

 

Omala (Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere) is een gebiedsontwikkelaar dat rondom het vliegveld in Lelystad een duurzaam businesspark wil realiseren. Met in het omringende en tussenliggende groen ook plek voor innovatieve landbouw, robuuste natuur en grootschalige leisure.

 

‘Omala staat voor vastgoed nieuwe stijl. Voor innovatie en duurzaamheid. Voor pionieren en Rawhide. Voor bouwen met de ongedwongen vrijheid van een kind’, kregen we te horen. En als zodanig wilde Omala zich presenteren in 2011 tijdens de vastgoedbeurs Provada. Liever niet op de beurs, zeiden ze. Omdat ze zich distantieren van de traditionele vastgoedwereld met al zijn omkoopschandalen, fraudes en dikdoenerij van de afgelopen jaren.

 

Waarom gaan we dan geen actie voor de ingang van de vastgoedbeurs doen, opperden we. Dan hoor je erbij, maar tegelijk houd je afstand van ‘vastgoed oude stijl’.

 

Ook de opmerking over bouwen met de ongedwongen vrijheid van een kind prikkelde ons.

 

Daarom kwamen we met een wedstrijdidee. Laat kinderen van lagere scholen uit Lelystad en Almere meedoen aan een ontwerpwedstrijd. Thema: hoe ziet jullie ideale kantoorpark of bedrijfsterrein eruit? De kids zouden hun ontwerpen voor de ingang van Provada gaan bouwen. Met Lego. Want dat merk staat voor co-creatie. Staat 'voor bouwen met de ongedwongen vrijheid van een kind'. Medewerkers van de Lego-vereniging De Bouwsteen gingen de kinderen helpen hoe ze met Lego grote gebouwen konden maken en of hun tekeningen wel Lego-realiseerbaar waren.

 

Ook op de beursvloer zelf een tikkie roering. Met enkele 'camerateams' van Omala-TV. Die zouden exposanten en bezoekers bestoken met vragen als: ‘Hoe zit uw favoriete kantoor of bedrijfsruimte eruit? Wat mist u op uw huidige kantoor? Bouwt u ook kantoren waar u zelf graag zou willen werken?’ Iedereen die meewerkte aan het interview kreeg een Legobouwpakketje. Met bijgesloten een kaart van het gebied. Klaar om te bebouwen.

 

Rationale: kinderen zijn de toekomst, kinderen zijn speels, kinderen zijn creatief, kinderen bouwen onbegrensd, kinderen zijn een geweldige inspiratiebron. Omala geeft bedrijven de vrijheid en onbevangenheid terug van een kind.

 

In samenwerking met een centrum voor kunst en cultuur wisten we de actie te vervlechten in een onderwijsweek met als thema 'architectuur'. Zelf gaven we de leerlingen een stoomcursus journalistiek.

 

Helaas verliep de communicatie met Lego zeer moeizaam, sterker, uit die samenwerking moesten we de stekker trekken. De Legobouwpakketjes bleven, maar in plaats van met Lego gingen de schoolkinderen bouwen met houtblokjes van een locale houtleverancier. En waar we op hoopten, gebeurde. De Omala tv-crews op de beurs kregen veel vriendelijke glimlachjes en aandacht, net zoals de bouwers voor de RAI-ingang.

 

De Provada-organisatie reageerde overrompeld, en vooral boos ook. Maar ja, wie kan er nou boos worden op kinderen. Tot een uur of twaalf mochten ze blijven, maar dat hadden we ook zo ingepland.

 

Omala was de talk of the Provada.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.