Guerrillamarketingstrategie Opkloppen: Helm vol scheermesjes

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Strategie Cor Hospes

Ben gek op de strategie Opkloppen. Oftewel: verzin een geloofwaardige mythe of hoax. Een verhaal met hoge nieuwswaarde dat fungeert als een gangmaker voor buzz. Na een tijdje onthul je je als afzender. Zoals dat verhaal over die helm vol scheermesjes die automatisch je schedel kaal zou scheren. Te knap gefilmd om niet waar te zijn. Toch?

 

Wat was dit. Een helm van binnen beplakt met vier gele scheermesjes. Als je het hoofddeksel opzette, scheerde dat binnen 20 seconden je schedel helemaal kaal.

 

Wauw, oordeelden tal van (online) media. Van het bekende technologietijdschrift Wired en de Huffington Post tot de überrechtse televisiezender Fox en Engelse Daily Mail. Binnen een paar dagen ook hadden meer dan een half miljoen mensen de film met de wonderlijke uitvinding bekeken, en dat aantal zou enkel groeien.

 

Honderden mensen wilden de helm dan ook kopen.

 

Maar er waren evenzo vraagtekens. Bestond deze scheerhelm wel. Was het geen hoax?

 

Al snel tuimelden over het web ongelovigen en gelovigen over elkaar, hetgeen voor nog meer discussie en publiciteit zorgde.

 

Een paar dagen na de launch kwam bij CNN, geen beroerd podium, de aap uit de mouw. De wereldvermaarde zender bracht het als een ware onthulling: het filmpje was toch een hoax. Bedoeld om de discussie over hoofdscheren op te rakelen en een nieuw product te promoten van Headblade, een bedrijf gespecialiseerd in hoofdscheren. Dat had daarvoor speciale mesjes uitgevonden, inderdaad, die wonderlijk gele mesjes die je zo goed in beeld bij de Shaving Helmet had gezien.

 

Met gewone mesjes kun je amper je hoofd schelen, zonder sneetjes en kerfjes op te lopen. Vinden ze bij Headblade. Bovendien is je schedel scheren met die Gillette-mesjes vreselijk tijdrovend.

 

Dat verandert als je die speciale 10 centimeter lange gele Headblade-mesjes gebruikt. Mesjes die ogen als een kruising tussen een Zamboni en een Formule 1-auto, in 1997 ontwikkeld door een man met zelf een kale kop.

 

Maar die in een helm stoppen, nee, natuurlijk niet.

 

Dat was een idee van viral marketing agency Thinkmodo dat de opdracht kreeg rond de Headblade-mesjes een tikkie rumoer te creëren. Met een filmpje dat anders en edgy moest zijn. En pas op, nergens graag een HeadBlade-logo.

 

 

Toch moest de video iets over het product laten zien, want dat moest wel in de hoofdrol staan. Dat is ook het geheim van een hoax: een film moet geloofwaardig en toch onmogelijk lijken. In de woorden van de maker: “De inhoud moet kloppen en indrukwekkend zijn.”

 

Een broodje aap verhaal. Met mythische proporties. Dat lukte.

 

Vanzelfsprekend.

 

 

 

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.