Guerrillamarketingstrategie Oplossen en Oppikken: De Inpakwinkel

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie winkel Cor Hospes

Soms hoor je onverwachts over een leuke actie. Een pop-up store bedoeld om de buurt mee in te pakken.

 

Ik was uitgenodigd voor de presentatie van het boek van @doejedroombaan. Niet zomaar. Ik kom in dat boek ook voorbij. De levendige boekpresentatie vond plaats in de Amsterdamse wijk Bos in Lommer bij De Nieuwe Boekhandel. Een boekwinkel die als een van de weinige boekwinkels van ons land wel winst maakt. Heel simpel. Omdat de eigenaresse luistert naar de buurt, durft te innoveren en in haar winkel tal van events organiseert. Als trafficgenerator naar haar gevulde boekenkasten natuurlijk. Zo dus ook deze boekpresentatie.

 

Lex de Jong las via twitter dat ik naar de presentatie in @DeNweBoekhandel ging. Hij volgt me al een tijdje en wilde graag eens echt handje schudden. Lex is het gezicht van BoLoboost dat zich inzet om het imago van Bos en Lommer (BoLo, vatjenum, die knipoog naar SoHo in Londen en New York) te boosten. Leegstaande panden doen het aangezicht van straat en wijk niet echt goed, en ja, dan kun je die maar beter (tijdelijk) vullen. Dat geeft de straat een frisfruitiger uitstraling waardoor lege panden wellicht sneller worden verhuurd.

 

BoLoBoost kwam met een inpakwinkel. Een winkel die eigenlijk geen winkel is waar mensen hun Sinterklaasinkopen gratis konden inpakken. Glaasje warme chocomel, koffie of glühwein erbij, en tussendoor een beetje kletsen. Bedoeld om buurtgenoten met elkaar kennis te laten maken en aldus het wijkgevoel aan te wakkeren. Veel leuker ook dan minutenlang voor een kassa te moeten wachten voordat al je presentjes zijn ingepakt.

 

Je kunt het inpakinitiatief zowel onder de guerrillamarketing strategie Oplossen als Oppikken scharen. Het is een guerrilla inhaker op Sinterklaas. En het is een brand utility omdat je met de actie inspeelt op een behoefte. Het is nuttige reclame. Een naburige bloemenwinkel versierde het interieur, De Nieuwe Boekhandel, yep, daar was die weer, doneerde het pakpapier, Albert Heijn leverde chocomelk en glühwein, en Bagels en Beans het gratis kopje koffie.

 

Vind het echt een groots idee de Inpakwinkel. Om de buurt mee in te pakken. Een eentweetje tussen de winkeliersvereniging en het bewonerscollectief BoLoboost. Zouden meer steden en stadsdelen eens over na kunnen denken. Genoeg leegstand tenslotte in en rondom veel winkelcentra. Met zo’n initiatief trek je in ieder geval positieve buzz.

 

Tijdens de kerst was er in BoLo weer een inpakwinkel. Maar toen was de leegstaand op. Gelukkig bood toen Bagels en Beans ruimte.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.