Guerrillamarketingstrategie Oplossen en Oppikken: Oplaadstation Duracell

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Cor Hospes Duracell

Inspringen op een actuele gebeurtenis. Die Oppikken en je eigen maken. Zodat je zelf onderdeel wordt van de actualiteit. Van het gesprek van de dag. In Nederland zijn we daar slecht in. In Amerika begreep Duracell direct hoe ze op een relevante manier op oorkaan Sandy moesten reageren.

 

 

Ik weet het nog. Project X in Haren. Ik had zelf nog een tuincentrum gebeld. Met het idee om Haren the day after tegemoet te komen. Voor het herplanten en revitaliseren van alle gemolde perken en plantsoenen in de stad. Want ook die hadden de stomstoned en gewelddronken Project X gangers nauwelijks heel gelaten. Maar nee, de verantwoordeljken van dat tuincentrum belden niet terug.

 

 

Weg kans om jezelf op een positieve manier te profileren. Met een actie die enkel op goodwill zou kunnen rekenen.

 

 

Buiten ons land land begrijpen merken wel hoe je op een sympathieke en relevant manier op onverhoedse rampen kunt inspelen. Kijk naar de actie van wasmiddelproducent Tide dat slachtoffers van orkaan Katrina met een mobiele wasserette tegemoet kwam. Om ervoor te zorgen dat mensen in schone kleren in ieder geval een beetje hun waardigheid behielden. Zo'n merk vergeet je je hele leven niet meer.

 

Duracel zag een gouden kans nadat Sandy zijn wind in New York had achtergelaten. Battery Park stond geheel onder water, het park op het meest zuidelijke puntje van Manhattan. Zoals een groot deel van Lower Manhattan door orkaan Sandy zonder stroom stond. Dus stuurde het merk verschillende pick-up trucks naar Battery Park, en later ook elders in de stad. In eerste instantie parkeerde het merk daar een auto vol gratis take-away batterijdoosjes, de zogeheten Rapid Responder. Later stuurde Duracell de Power relief: een wagen vol opladers. Voor mobieltjes, laptops, scheerapparaten en wat bewoners ook maar voor energie voor elektrische apparaten nodig hadden. En er stonden laptops klaar waarmee mensen vrienden konden vertellen hoe het met ze ging.

 

Reconnecting en Recharging, dat idee.

 

Via de Facebook-pagina van het merk konden mensen precies volgen waar ze allemaal stonden, die Rapid Responder, Power Relief of overtreffende vorm daarvan, het Community Cente, een vrachtwagen met extra veel oplaadpower.

 

Duracell was letterlijk mensen aan het empoweren.

 

Battery Park, Duracel-batterijen, ja, zo simpel is het.

 

Een Oppikker en een Oplosser. Twee guerrillamarketing strategieën in een actie.

 

De actie van Duracell buzzde al snel online en offline. Omdat die klopte. Sympathiek en relevant was. Voor zowel merk als alle New Yorkers die zonder stroom zaten. Dat maakt de actie ook zo sterk. Omdat het merk denkt vanuit mensen. Denkt: hoe kan ik mensen helpen. Hoe kan ik hun leven veraangenamen. Iets wat het merk al eerder had gedaan. Bleek. Na andere elektriciteitblokkerende natuurrampen in Amerika.

 

Dus waar zijn die Nederlandse merken en bedrijven die met merkrelevante actie ons leven van alledag kunnen veraangenamen.  Want daar heb je helemaal niet een ramp voor nodig. Gelukkig niet.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.