Hoe word je nummer 77?

Cor Hospes deMedia100 Nederlands Medianetwerk 77

Een mailtje, een ongevraagd mailtje. Die krijg ik wel vaker. Verkoopverhaaltjes, persberichten, kijk ons nou eens gek doen-post of updates  van LinkedIn-groepen. Zoals dit mailtje, van het Nederlands Medianetwerk.

 

Ik las iets over stemmen voor een lijstje, want ja, het was bijna eind 2012, en dan is het tijd voor lijstjes, iets waar ik mij trouwens zelf ook ongegeneerd schuldig aan maak.

 

Ik liet dit Nederlands Medianetwerk-lijstje evenwel even voor wat het was, en ging verder met de orde van de dag. Totdat ik enkele dagen alsnog dat ongeopende mailtje tegenkwam.

 

Stemmen, lijstje, meest invloedrijke mensen uit de Nederlandse media, las ik, hmm toch even goed lezen, al was het enkel om te kijken wie nou precies op dat lijstje stonden.

 

Mijn ogen hinkstapsprongen door de lijst, en echt, wacht even, ik geloofde het niet, riep zelfs in paniek om mijn vrouw. ‘Han, je gelooft dit niet, mijn naam. Ik sta in een shortlist, om gekozen te worden voor #deMedia100, een hitlijst met de crême de la crême van het Nederlands medialandschap. Tussen namen als Matthijs, Linda, Youp, Albert, Jort, Humberto, Nalden en anderen die geen achternaam nodig hebben.’

 

Ietwat gekalmeerd door een glaasje water, afgeblust met enkele slokken whisky bleef ik door de namenlijst heen en weren, en steeds meer werd ik bevangen door een soort gezonde wedstrijdgeilheid, een gevoel dat ik vast ook had toen we met de jongens van Quick Stick A1 vier weken voor het einde van het seizoen bovenaan stonden, en dachten, nou, nu zullen we verdorie kampioen worden ook. Want ja, als ik was genomineerd, dan ook op die lijst.

 

Dus kruiste ik mijn favorieten aan, en deed ik een Ali Beetje via LinkedIn-netwerk. Met een briefje: ‘Ik ben genomineerd voor de Top 100 van Neerlands meest invloedrijke mediamensen, misschien sta je er zelf ook tussen, kijk even, en als je wilt, geef mij dan ook een stem.’ Met daarbij het linkje dat ik evenzo had gekregen.

 

Maar helaas. Het linkje werkte niet, kreeg ik al snel in veelvoud terug. Dat deed het slechts een keer, bleek, alleen voor mijzelf.  En voor mensen die ook lid waren van het Nederlandse Medianetwerk of een stemuitnodiging hadden gekregen.

 

Ik voelde mijn kansen op een Top 100-notering smelten. En ach, relativeerde ik, wat moest ik ook tussen al die achternaamlozen.

 

Toch keek ik af en toe nieuwsgierig op de site van het Nederlands Medianetwerk of er al uitslagnieuws was, en ja, daar was die, de Top 100, en kijk, nee, ik stond erin, op nummer 77 nog wel. Met achter me onder meer Ruud de Wild, Lex Harding, Mart Smeets, Margriet van der Linden, Paul Römer, Bert Brussen, Frenk van der Linden enzovoorts.

 

Ik voelde me een bruistablet in een glas water.

 

Pas nadat de opwinding in mijn hoofd was opgelost, kon ik normaal nadenken. Hoe kwam ik eigenlijk aan die notering, hoe was ik überhaupt aan die nominatie gekomen. Wie had mij aangedragen enzovoorts enzovoorts. Het werd bijkans tijd voor een echt tabletje.

 

Ik belde met Bas Vlugt, initiatiefnemer van #deMedia100. Het was voor de tweede keer dat hij de lijst samenstelde, vertelde hij. Die van 2012 begon met de lijst van vorig jaar, waarbij kennelijk nogal wat namen waren vergeten. Vandaar de hoge binnenkomst met superstip van onder meer Frits Wester.

 

De lijst was begonnen met een mailtje aan 25.000 mensen, waaronder de 9700 leden van het Nederlands Medianetwerk en andere “media-, en communicatieproffesionals, mensen uit het vak”, met het verzoek: wie moeten volgens jullie in de Media100. Aldus verkreeg Bas 480 namen die hij eigenhandig decimeerde tot een shortlist van 315. Want elke journalist vindt zichzelf natuurlijk heel belangrijk, en redacteuren van schoolkrantjes, nee, daarvoor bood hij toch echt geen plaats. Noch voor presentatoren uit de bimbocategorie als Britt Dekker, Nicolette van Dam, Quinty Trustfull, Carlo Boszhard en Hans Kraay jr., en cabaretiers, tenzij ze dus à la Youp een column in ’s lands voornaamste krant hadden.

 

Wat resteerde was een aardige ratjetoe van ‘mensen die nu werkzaam en invloedrijk zijn in de media in Nederland’, waarbij het woord media geldt voor alle mediumtypen. Dus roept u maar: televisie, radio, dagbladen, tijdschriften, internet, mediabureaus, adverteerders, brancheorganisaties en onderzoeksinstituten. Daarbij keek hij niet of iemand ceo, freelance journalist, sales manager of televisieplanner is, presentator, uitgever, columnist, programmamaker, investeerder, starter, marktonderzoeker, wetenschapper, trendwatcher, consultant, adviseur, scenarist, bestuurder, zenderdirecteur, blogger of fotograaf, art-director of recensent, marketeer of twitteraar, producent, regisseur, hoofdredacteur, internetondernemer. Bas: “Met meest invloedrijke mensen bedoelen we mensen die het mediavak een gezicht geven, die mede bepalen wat er in de media gebeurt - geldstromen, content - en vooral  bepalend zijn in de ontwikkeling van het mediavak - business, business modellen, innovatie.”

 

Die ratjetoelist van 315 was geordend op alfabet naar voornaam, iedereen door elkaar heen. 25.000 mensen, weer dezelfden die de namen vooraf hadden mogen doorgeven, mochten stemmen. En dat deden uiteindelijk 940 mensen. Dat aantal lag vorig jaar hoger, zegt Bas. “Mensen zijn wellicht een beetje lijstjesmoe.” En bij dat gevoel kon ik mij wel wat voorstellen. Immers, ik had de verkiezing ook bijkans opzij geschoven. En nee: “Je kon de link niet doorsturen naar iemand anders of zelf tientallen keren stemmen. We wilden Geen Stijl-achtige acties voorkomen. Daarom hebben we mensen persoonlijk gevraagd om te stemmen. Je kon dus alleen kiezen als je daarvoor was uitgenodigd.”

 

Je kon stemmen op tien namen. Nummer 1 in je voorkeurlijstje kreeg 10 punten, nummer twee 9 enzovoorts. Niet iedereen kwam tot een top 10, sommigen hielden het bij een Top 3, Top 7 of whatever voor Top. “Bij elkaar heeft iedere deelnemer gemiddeld 55 punten uitgedeeld.”

 

De lijst? John de Mol steekt ver boven iedereen uit met 24.000 punten. 9000 stemmen meer als de nummer twee 15.000, en daarna loopt het aantal punten strak naar beneden naar 10.000 en 4000 en verder downwaards.

 

Bas publiceerde ook lijstjes per mediumtype: televisie (John, Matthijs, Joop), radio (Edwin Evers, Giel Beelen en Humbeto Tan), internet (Alexander Klöpping, Nalden en Ruud Hendriks), dagbladen (Derk Sauer, Christian van Thillo, Sjuul Paradijs), tijdschriften (Dick Molman, Jildou van der Bijl en Franska Stuy) en mediabureaus (Diederick Breijer, Ruud de Langen en Ton Schoonderbeek). En nee, ik val niet onder een bepaalde categorie, zoals wel meer mensen trouwens die zich crossmediaal roeren. En dat deed ik kennelijk met mijn boeken, blogs, tweets en andere schrijfsels, spreekbeurten en workshops, en media-optredens.

 

Voor wie het weten wil: 1270 punten had ik verzameld. Tien minder dan nummer 76, de grande dame van de Ster, Arian Buurman die ik anderhalf geleden nog eens tegenkwam in de studio van Ronnie Overgoor, want ja, Arian en ik hebben ooit op dezelfde studentenvereniging gezeten waarvan zij ook een jaar praeses was. En kijk hé, riep Bas verrast, Ruud de Wild en Dick Buschman die achter mij staan, hebben eigenlijk net zoveel punten. Maar als je ex-aequo staat, komt de C voor de D en de R.

 

Opmerkelijk, en dat vond Bas ook: van mijn 1270 punten kreeg ik er 1050 van mannen. Vrouwen zagen mij duidelijk minder staan, en hmm, daar ligt dus een uitdaging.

 

Mooi voor Bas, en het Medianetwerk: de media hadden de lijst enorm opgepikt. Zijn site Medianetwerk kreeg de laatste weken meer hits dan de rest van het jaar, en ja, dat maakt vast ook adverteerders wakker. Hij wil de lijst sowieso voorzien van exclusieve content. Ik kon binnenkort een aantal vragen per post verwachten.

 

Nummer 77, in de lijst van meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. Bas: “Mensen vinden het leuk om in lijstjes te staan, en dan is zo’n Quote top 500 wel interessant, maar het enige dat die mensen uit die lijst niet kunnen kopen is invloed. En dat hebben de mensen uit deze lijst wel.”

 

Waarvan akte.

 

 p.s. de nummers 101 t/m 200 staan hier

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.