Kaas als stemmentrekker

Cor Hospes Tsjee Guerrillamarketing Guerrilla Caulils

Caulils is de lekkerste zaak van Amsterdam. En ik mag eigenaar Maarten van Caulil ook graag. Omdat hij overal van die lekkere dingen heeft. Toen hij belde of ik hem kon helpen bij het opzetten van een low-budget actie hoefde ik niet lang te aarzelen.

 

Met zijn winkel aan de Haarlemmerstraat deed Maarten mee aan de verkiezing 'favoriete winkel van Nederland' van NL Streets. En die verkiezing wilde hij graag winnen.

 

Bij een verkiezing denk ik aan een verkiezing, ja, gek hè. Dus stelde ik voor dat hij ook echt een verkiezingscampagne ging ontwikkelen. Met flyers, een verkiezingsprogramma, een maiden speech in de Stopera, een Twitter-campagne, een handje schudden offensief, een verkiezingsbord en natuurlijk verkiezingposters waarop mensen direct naar de stemlink werden gestuurd.

 

Maarten duizelde: 'Daar daar heb ik toch allemaal geen tijd voor!'

 

De hoofdrol in zijn campagne speelde een blokje Remeker. De lekkerste kaas van de wereld, vindt hij. Als dat blokje je eigen winkelfavoriet is, moet dat ook leidend zijn in je verkiezingscampagne voor 'favoriete winkel van Nederland'. Bovendien wel een beetje prikkelend. Een flyer en een verkiezingsposter met een blokje kaas.

 

Dus daar stond Maarten. In de winkel en op straat flyers met een gesealed blokje Remeker uit te delen. En daar hingen ze op tal van plekken in Amsterdam: de verkiezingposters. Een blokje kaas met een QR-code en 'Stem'. Om te prikkelen. Een directe link achter die code naar de verkiezingspagina bleek helaas niet mogelijk omdat we tegelijk ook de afzender wilden onthullen. Een tussenstation via de site van Caulils kon wel.

 

De posters doken ook op in Tilburg, Emmen en Heerenveen. Via de Facebook-pagina kon iedereen zelf de poster downloaden. En als je die op een opvallende plek had opgehangen, niet vergeten een foto te maken, maakte je kans op een lekker flesje bubbels.

 

Natuurlijk hadden we nog veel meer willen doen. Maar ja, die Maarten. Hij moest wel in de winkel staan natuurlijk. En hij had net een kindje gekregen ook nog.

 

Wat er wel kwam, was dat verkiezingsbord. Midden op de Haarlemmerstraat. Wat er niet kwam, was de overwinning. Maarten werd tweede. Maar dat vond hij niet eens zo erg. Door de actie was zijn winkel online enorm in de aandacht gekomen. En ook offline met onder meer een flink artikel in Het Parool. Qua buzz bleek Caulils onverslaanbaar. Qua smaak ook. Maar dat wist ik al.

 

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.