Mayonaise guerrilla op kassabon

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Hellmann's Cor Hospes

Mayonaise? Dat doe je op de friet. Tenminste in ons land. In andere landen besmeren ze met de vette klodders boterhammen. Maar je kunt meer met mayonaise doen. Wilde Hellmann’s verduidelijken in Brazilië. En dat lukte.

 

De communicatiedrager? Een kassabon. En daarvoor zocht het mayonaisemerk samenwerking met een supermarkt, meer precies, met de kassa’s van die supermarkt. Die houden immers precies bij wat mensen in een boodschappenkarretje of mandje hebben.

 

Zodra een kassa herkende dat mensen een pot Hellmann’s mee naar huis namen, boetseerde die heel smart een smakelijk recept van alle ingrediënten uit de kar of het mandje. Om te verduidelijken dat mayonaise meer culinaire toepassingen kent. Dan enkel hammetjes ‘beboteren’.

 

De actie werkte. Vanwege de hoge buzzfactor natuurlijk. Want stel je toch eens voor. Je neemt je kassabon mee naar huis of leest die op de parkeerplaats nog een keertje door, en vindt daarop een recept. Samengesteld op basis van je aankopen.

 

Dat zette bezoekers van de supermarkt aan het babbelen, hetgeen zorgde voor een vlucht in de verkoop. Want ja, als je mayonaise op meer manieren kunt gebruiken, raakt ook de pot sneller op. En wie wil niet een recept in een tijd waarin velen geen tijd noch zin hebben na te denken over wat ze vanavond zullen koken,

 

Spelen met een kassabon is overigens niks nieuws. In mijn boek De Guerrillamarketing Revolutie lees je hoe de Duitse lingeriewinkel Blush die voor een guerrilla inzette. En deze is ook aardig. Nadat je hebt getankt, lees je op een kassabon hoeveel kilometers extra je met al die liters had kunnen rijden als je in een Polo BlueMotion had gereden, kennelijk een zuinig karretje.

 

En dat ervaar je aan de pomp harder dan met wat voor spotje of advertentie dan ook. Net zoals je aan de kassa wakker wordt geschud door Hellmann’s. Goede actie dan ook van het merk. Onverwacht, warm en sympathiek.

 

Toch een vraagje nog aan de mayomakers. De actie had ook gedaan kunnen worden door willekeurig welk mayonaisemerk. Of toch niet. Daarvoor ken ik de propositie en de STE van het merk onvoldoende en in de case study blijft die onderdeel ook een beetje onderbelicht.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

1 reacties

Susy

Your potsnig lays bare the truth