Opfleuren: Rode Kruis speelmachines

Boek Guerrillamarketing Revolutie Cor Hospes Opfleuren

Opfleuren. Noem ik de guerrillamarketingstrategie in mijn nieuwe boek. Een kunstwerk als guerrilla. Of is het guerrilla street art?

 

In het winkelcentrum bij ons om de hoek staan er twee. Je kent ze wel. Die elektrische apparaten waar kindjes op of in kunnen zitten. Voor het Kruidvat een hobbelpaard, bij Visgilde Peter Tol een helikopter. Mijn dochters waren er niet bij weg te slaan als we er ook maar een beetje bij in de buurt waren. Optillen, hè toe pappa, en ja, mag ik ook? En papa, toe, ga je er een centje in doen. Want dan werd dat hobbelpaard pas echt een hobbelpaard en die helikopter pas echt een helikopter. Als ik een muntje in die machine stopte.

 

Geldverkwisting, onzin. Vond ik. En dat zorgde regelmatig voor pruillippen en dikke tranen terwijl ik dorades dan wel een broodje haring probeerde af te rekenen.

 

Ik moest direct aan die elektrische speeltoestellen –of hoe heten die dingen eigenlijk- denken toen ik deze guerrilla (hier in printvorm, maar de apparaten stonden ook echt op straat) van het Rode Kruis in Mexico zag. Ook een machine die pas gaat bewegen als je erin een muntstuk stopt. Want dat geld heeft het Rode Kruis hard nodig, is de onderliggende boodschap. Anders kan die organisatie meer in beweging komen. Om mensen te helpen. Te animeren op straat dan wel snel te vervoeren.

 

Noem zo’n installatie een nieuwe vorm van doneren. Een entertaining manier van doneren ook. Want dat maakt installaties zo interessant voor guerrillero’s. Ze openbaren en manifesteren een merk. Tonen de werking van een product of dienst. Voorbijgangers kunnen een installatie aanraken. Ze kunnen ermee interacteren dan wel erop klimmen en spelen.

 

Dat is ook een verschil met traditionele reclamecampagnes. Waar die passief en afstandelijk blijven, leiden installaties een openbaar leven. En door hun levendige aanwezigheid kunnen ze een plek of ruimte flink vullen dan wel domineren. In ieder geval: niemand kan er onopgemerkt aan voorbij.

 

Had bij de visboer nou maar een ambulance auto gestaan in plaats van die helikopter. Dan hadden mijn dochters vast wel een ritje mogen maken. Voor het goede doel. Kinderen blij, papa blij, Rode Kruis blij.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.