Red Bull geeft Fearless Felix vleugels

Guerrilla marketing guerrillamarketingrevolutie Cor Hospes Red Bull

Wil je een sport verzinnen à la breakdancing op Bach of freestyle beach soccer voor vrouwen. Of wil je een oude sport van nieuwe energie voorzien. Red Bull geeft sporten en sporters vleugels. Net zoals weg-, water-, of wintersportwaaghalzen die hun grenzen willen verleggen. Duidelijker dan met Red Bull Stratos kon het merk die claim niet verduidelijken. “One small step for man, one giant step for energy drink marketing.'

 

 

Eerst dacht ik aan een grap. Een avondje huisvlijt van een fanatieke Photoshopper. Op een foto zag ik een mijnheer in ruimtevaartkostuum klaar staan uit een spacecapsule te stappen om in megaTGV-vaart richting aarde te suizen. Onze wereldbol lag tienduizenden kilometers onder hem, zo leek het.

 

Geen grap. Noch Photoshop. Noch een doorgefokte variant van Sterren Springen. Maar een buitenaardse actie van Red Bull. Je weet wel. Dat merk dat je vleugels geeft. En sporters op allerlei manieren helpt hun grenzen te verleggen. Sporters energie geeft om dingen te doen die zijzelf niet voor mogelijk konden houden.

 

Red Bull geeft al jarenlang mensen en sporten energie. Of je wilt breakdancen op Bach of jezelf wilt kronen tot koning van de manual skate tricks. Ook voorzag Red Bull het Friese fierljeppen, volgens het merk de oudste extreme sport van ons land, van nieuw leven. Verder is het merk de uitvinder van Red Bull Ice Crash dat misschien wel over een x aantal jaren op de Olympische agenda staat.

 

Nu wilde het merk de Oostenrijker Felix Baumgartner een record uit de sixties laten breken. Door hem vanaf maar liefst 39.045 meter hoogte op aarde los te laten, ja, tis maar wat je leuk vindt. Met de bedoeling hem te eren als de eerste man ter wereld die de geluidsbarrière wist te doorbreken tijdens een vrije val vanaf een recordhoogte.

 

Die Felix Baumgartner is niet zomaar een tuinman die je vanuit de ruimte een sprongetje laat wagen. Zijn bijnaam luidt niet voor niks Fearless Felix. Hij is een bekende skydiver en BASE-jumper. Bij dat laatste spring je vanaf megahoge gebouwen naar beneden. Felix deed dat onder meer van de Petronas Twin Towers. Verder heeft hij records als de snelste en hoogste parachutesprong ooit (1342 km/u en 39 km) op zijn naam staan, kortom, die Felix kan je wel voor een vrije val de ruimte in sturen.

 

Vijf jaar duurde zijn voorbereiding op de out of space sprong. Voorafgaande zijn final jump deed hij twee tests. Van respectievelijk 21.818 en 29.455 meter hoogte om onder meer zijn op maat gemaakte ruimtepak te testen. Toen al was hij goed voor een vliegende vaart van 583,04 en 862 kilometer per uur.

 

En toen eindelijk op 14 oktober de definitieve sprong vanaf maar liefst dus die 39.045 meter. Vijf dagen later dan gepland, maar ja, wat is vijf dagen op vijf jaar.

 

De reis omhoog de stratosfeer in duurde ruim zo'n 2,5 uur aan een heliumballon van 230 meter lang. Naar beneden ging Felix een stukkie sneller. Tien minuten, langer deed hij er niet over voordat hij weer landde in de woestijn van New Mexico, keurig zoals afgesproken, bij wijze van spreken op hink-stap-sprong afstand van de plek waar hij in de capsule was gestapt.

 

Tijdens zijn kosmische vrije val van 4.20 minuten bereikte Felix een snelheid van maar liefst 1343,8 kilometer per uur, en bingo, yes, daarmee was Baumgartner de eerste man die de geluidsbarrière wist te doorbreken. Geregistreerd door meer dan 35 film- en fotocamera’s registreerde. Zijn skyjump zorgde voor nog een record. Meer dan 7,1 miljoen mensen bekeken die live op YouTube. Los van alle fragmenten die wereldwijd online en offline opdoken.

 

Wat zo'n supersonische grap kost? Enkele vele miljoenen. Denk alleen al aan de loonstrookjes van die meer de 40 ingenieurs, wetenschappers en consultants. Felix hing aan een ballon van zo’n 200 duizend dollar. Zijn pakje deed zomaar 250.000 dollar. En dan heb je ook nog de kosten van de vele tests en pretests. Maar dat betaalde zich door de wereldwijde exposure dubbel terug. Zoals Felix zelf tweette: “One small step for man, one giant step for energy drink marketing.” Hoe kan je branding tot ongekende hoogte brengen.

 

Probleem is wel: what’s next Red Bull. Hoe kan het merk deze letterlijk buitenaardse marketing stunt ooit nog overtreffen.

 

Hoe dan ook. Zichtbaarder dan ooit heeft het merk zijn claim niet kunnen verduidelijk: Red Bull geeft je vleugels. Op aarde en ver daar boven.

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.