Tattoo als perstrekker

cor hospes over tattoo als guerrilla medium

Laat het logo van ons bedrijf op je lichaam tatoeëren en je krijgt een jaar lang gratis ons product. Bedacht een bioscoopketen. Jongeren stonden er voor in de rij. De media ook.

 

Telefoon. Van de redactie van het actualiteitenprogramma Eenvandaag. Had ik het al gelezen? Het bioscoopketen Movie Unlimited ('de leukste servicebioscoop van Nederland) moedigde jongeren aan hun logo ergens op hun lijf te laten tatoeëren. Dan kregen ze een vrijkaartje voor een heel jaar. Dat allemaal ter gelegenheid van de film 'The Girl with the Dragon Tattoo'.  Of ik daarover iets zinnig kon zeggen. Iets wat nog niet aan de orde was gekomen in al die andere items op radio en televisie. En dat kon ik wel. Vond de redacteur zelf ook. Dus stond er de volgende ochtend om 8 uur een filmploeg voor de deur die gretig mijn verbazing over zoveel unlimited service filmde.

 

Bovendien, wat heeft die film met dat bioscoopketen te maken? Het logo van Movie Unlimited lijkt eerder op een toekan met het lijf van schoothondje dan op een draak. Wat is de link met 'the gir', een 'dragon tattoo' of allebei? Behalve dat je kennelijk snel slechte pers kunt scoren met een tattoo.

 

Mensen overhalen zichzelf met een merklogo te mutileren, is niks nieuws. Golden Palace.com doet niks anders. Via e-bay vindt dat bedrijf altijd wel een malloot dat een tattoo met de merknaam van het online casino op zijn/haar voorhoofd wil zetten. Of waar dan ook. Variërend van op een decolleté tot op een zwangere buik. Opdat je na negen maanden de jackpot wint. En dit verstaat dat vreselijke sneue bedrijf trouwens ook onder marketing.

 

Armlastige studenten konden een weekje hun voorhoofd verkopen. Met een logo dat langzaam van hun gezicht verdween. Headvertise heette het bureau dat ervoor speciaal werd opgericht. Moesten die studenten niet de hele week lui in bed blijven liggen natuurlijk. Ook tijdelijk: hairvertising. En ja, als Homer Simpson dit fenomeen oppikt, weet je wel waar dat publicitair staat.

 

Kon Movie Unlimited geen bal schelen. Ook daar wisten ze: slechte pr is evenzo pr. Ik had nog wel een advies aan concurrerende bioscopen van Movie Unlimited. Bied jongeren twee jaar gratis bioscoop aan als ze die tattoo níet zetten. Kaap je in een keer alle publiciteit naar jouw toe. Maar dat advies sneuvelde op de snijtafel van de eindredactie van Eenvandaag.

 

Een tattoo kun je trouwens ook relevant inzetten. Dat deed de start-up Pretty Social. Bij die online cadeauwinkel kun je prints van je Facebook-, Twitter-, of Hyvesvrienden krijgen. Om ermee een tafelblad, een lampenkap of ander meubel mee te bedrukken. Op zoek naar een low budget, high impact pr-campagne presenteerde de webshop in juni 2011: Suzy. Een Nederlands meisje dat de 152 profielen van alleen haar beste Faceboook-vrienden op haar arm had getatoeërd. Op een filmpje kon je zien hoe, en dat filmpje buzzte met 3,2 miljoen views als een razende over sociale media. De actie kreeg tevens wereldwijd aandacht op televisie, radio, kranten, blogs en sociale media. Van CNN en ABC News tot het Braziliaanse TV Globo en Forbes Magazine.

 

Ik heet geen Henk Schiffmacher, noch draag ik zelf een tattoo, maar volgens mij kan niemand zo gedetailleerd tatoeëren. “Vooral in het buitenland dachten ze dat het echt was”, vertelt Laurens Eckebus van Pretty Social. Het filmpje had hij samen met de medeeigenaar van webwinkel in elkaar gehutseklutst. Met de assistentie van een Rotterdamse tattooshop. “Die neptattoo bestond uit een plaatje dat maximaal vijf dagen blijft zitten, maar je kunt die ook zo weer afwassen. We zijn een paar bezig geweest het plaatje goed op te plakken.” De hoax zorgde voor een enorme boost in het aantal unieke bezoekers (120.000 in drie weken) en 4400 nieuwe Facebookvolgers. Belangrijker: “We hadden twee weken een salesverhoging van 1600 procent. Inmiddels verkopen we 300 producten per week en hebben onze locale fabrikant moeten inruilen voor een Chinees bedrijf.

 

En deze 'tattoo' vind ik ook leuk en relevant. Vanwege de knipoog. Daarbij: sterker kun je de werking van die wax strips niet verduidelijken.

 

 

 

Plaats reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

1 reacties

Dieter

Jack zegt: hahaha nope, ticks ralley can't fall from trees. it's a remarkably resilient misconception about them. as you can imagine, it would be very difficult for it to time and also sense the perfect moment to fall from trees. you'd expect many misses! honestly and truly, ticks ralley don't fall from trees. wind can theoretically play a role, but on the windy days when we've been looking for ticks, they tend to be holding onto the grasses for dear life. hahaha also, the success rate of getting on a host from being blown by the wind would also be pretty low! In het Nederlands: Nee, ze kunnen echt niet uit de bomen vallen. Het is een hardnekkige misconceptie. Zoals je je kan voorstellen is het moeilijk voor een teek het juiste moment te kiezen om uit de boom te vallen. Je zou dan ook veel missers verwachten! Eerlijk, en echt waar, ze vallen niet uit bomen.Wind zou in principe een rol kunnen spelen, maar op dagen met wind, als we op zoek waren naar teken, hielden ze zich aan hun gras vast. En de kans op succes voor een teek om op een dier terecht te komen door de wind zou ook echt laag zijn.